Selasa, 9 April 2013

selamat hari lahir,ayah...

09041954....tarikh lahirnya insan bergelar ayah.

Salam ukhwah unt pengunjung2 blog ku...
Catatan kali ini aku tujukan buat ayah tersayang..yang tiada galang gantinya...
Hari ini genap 59 tahun ayah meniti diatas batas usia yg makin hari makin dimamah masa...
Rindunya aku pada insan ini..rindunya aku pada jenakanya..yang membuat aku ketawa trbahak2 mcm nk putus urat perutku..
Kenangan...itu semua kenangan yg tk mungkin berulang walaupun dibayar dgn jutaan wang ringgit..
Dulu aku...
brkecil hati dan merungut dlm diam kalau tangan ayah yg kulitnya gelap..di mamah dek bahang matahari krn bekrja sebagai posmen sekitar tahun 1978 hingga 2004..menjentik cuping telingaku..mencubit kecil2 isi lenganku yg mmg chubby sejak kecil ni..krn kesalahan yg perlu unt aku dihukum..
tetapi hari ini...
aku rindu pda tangan yg gelap dan kasar itu..kerana tangan itulah yg mncari rezeki unt sesuap nasi dan unt segulung ijazah ku..
ari ini juga kita masing2 ada haluan hidup sendiri setelah ayah restui aku dgn ikatan perkahwinan maka mengikut hukum aku sudah milik suami yg sah..tuntutan kehidupan sekarang seolah2 masa 24 jam tidak cukup unt kita..nasib ayah punya menantu yg sgt prihatin..ditentukan kami bersama sebulan sekali paling kurang wajib jengok ayah sbb ayah sekarang kembali bujang setelah aruah mak pergi 2 tahun yg lalu..
ayah..insan yg tabah..di awal usia..ayah tabah jalani hidup dri prpisahan kedua org tua..seawal usia 6 tahun..ayah belajar mncari rezeki unt kesinambungan hidup...ayah juga boleh berjaya dlm pelajaran ke peringkat lebih tinggi tp kesempitan hidup krn prpisahan org tuanya mmbuat ayah lebih fokus kpd mncari pekerjaan..
ayah seorang yg cekal..cekal dlm menghadapi dugaan..biarpun prnh di caci tohmah oleh ayahnya sendiri tapi hati ayah cekal unt mnjadi anak yg taat..aku prnh brtanya pada ayah..
"kenapa ayah masih hemoi(kata org kedah maksudnya tebal muka/terhegeh2)kt tokwan sedangkan tokwan tak pernah pandang ayah..selalu rendah2kn ayah depan adik2 ayah yg lain(adik2 ayah satu bapa lain mak)kami sbg anak mmg terasa hati sbb ayah,ayah kami"...
bila ayah jawap.."Biaq laa..apa pun tokwan hangpa tu ayah..ayah sampai akhirat..apa yg ayah buat ni  cuma unt dapat redho Allah Taala"...trkedu aku seketika...
ayah seorang tenang..tenang dlm tekanan..kehidupan..kewangan..kehendak..aku selalu brkongsi semua itu dgn ayah..aku selalu berdoa dimurahkn rezeki unt aku kongsi bersama kedua org tuaku..tetapi Allah lbh sayangkn aruah mak..
ayah seorang yg bertanggungjwap...inilah sifat ayah yg paling menyentuh jiwa dan perasaanku...dapat aku lihat sikap ayah ini semasa aruah mak terlantar sakit 2 tahun..tak boleh aku rungkaikn betapa jenuhnya pengorbanan ayah kpd mak masa hari2 terakhir mak...aku tabik hormat pada ayah krn brjaya mnjaga mak semampu wang ringgit dan sehabis tenaga..patut lah mak selalu brkata di hujung usianya..mahu bersama ayah sampai akhirnya..betapa kuat kasih syg mereka...sehingga 2 thun mak pergi..ubat ubatan mak masih rapi trsusun dlm peti ais..klu aku suarakn mahu kemas dn buang nanti jwap ayah.."knapa nk di buang..tk ganggu kan.."aku brhenti di situ krn suami menegah sbb suami faham perasaan ayah..rumah pn x brkemas maklumla org lelaki jarang brkemas rumah..kesian aku tgok keadaan rumah..tpi mmg begitulah bila x de org umah yg kemaskn..suami sarankn kami brcuti seminggu unt operasikn rumah ayah..dan dpt lampu hijau nnty cuti sekolah kami operasikan umah ayah yee...

rasanya sampai sini dulu catatan unt ayah...selamat hari lahir ayah!

1 ulasan:

Unknown berkata...

ulasan untuk yg masih punya ayah...hargailah ayah..