Selasa, 30 April 2013

RESEPI KEK KARAMEL Dari Dapurku Seri Seroja

kek karamel aku sahut cabaran itu..

Assalamualaikum semua..Harapan dan doa Cek Ah smuanya dikalangan kita berada dlm kerahmatan Nya..
Hari ini ada beberapa perkara yang mencabar hati dan perasaan tapi harus di ingat..semua itu rencah kehidupan untuk Cek Ah lebih ranum dlm meniti kehidupan..
Hasrat untuk mencuba resepi kek karamel ini sudah lama terpendam tapi memikirkan kata orang2 yang terdahulu...kek ni susah nk hasilkan..ada yang berkali2 mencuba namun hasil belum memuaskan..
Tapi hari ini Cek Ah tetapkn hati mahu mencuba jgk resepi kek ini..jadikn cabaran unt Cek Ah..
Mula2 Cek Ah cari kat blog2..mmg bnyk resepi yang ada tp salah satu je yg mnjadi pilihan sbb senang dan mudah sbb di tunjur langkah demi langkah..
Cek Ah ambil resepi ini dari  http://www.azlitamasammanis.com/2011/09/berakhir-sudah-sumpahan-itu.html
Terima kasih ya Kak Ita..setelah Cek Ah mohon untuk kongsi resepi ni dari Kak Ita..Cek Ah mulakan operasi..kali ni Cek Ah namakn Operasi Cek Ah sebagai..Opss senyap!..hahaha..sbb apa senyap ek..sbb Cek Ah hasilkan kek ni dlm dapur seorang je..Anak2 Cek Ah si Iesya dan si Aien..Cek Ah awal2 lgi umpan suruh diaorg stay kat rumah mak mentua Cek Ah dulu...Ala tak jauh pun sebelah2 je..hihi..sbb apa Cek Ah suruh puteri2 Cek Ah tu stay kt rumah mak mentua?..sbb Cek Ah takut trganggu percubaan pertama Cek Ah ni..huhu..Alhamdulillah walaupun baru pertama kai mncuba..hasilnya mnjadi..Anak2 Cek Ah bukan main riuh lgi masa nk potongkek tu..Seronoknyee tgok gelagat anak2 masa tu...

Jom kita jalan2 kt bawah ni..Jom..


RESEPI KEK KARAMEL saiz loyang 8 inci
Rujukan :  http://www.azlitamasammanis.com/2011/09/berakhir-sudah-sumpahan-itu.html
Di hasilkan : Dapurku Seri Seroja  farahwahida961.blogspot.com




Bahan :
Untuk Gula Hangus
2 sudu gula kasar
-tabur kedlm loyang pmbakar dan leburkn hingga agk hangus atau perangan tpi jgn sampai hangit ye..
dan bila gula dh larut ketepikan..gula akn sejuk dn mnjadi kepingan spt kaca..dan bunyi jga sprti kaca retak
Jangan terkejut mcm Cek Ah da la..kemudian ketepikn..

Untuk bahan karamal
1/2 tin susu cair
70 gram gula kastor
1/2 sudu kecil esen vanilla
3 biji kuning telur sahaja tau

-kacau susu + gula prlahan lahan sahaja hingga larut
-kemudian kacau kuning telur + esen vanilla prlahan2..
-kemudian satukan bahan ini dgn kaedah tapisan dahulu kedalam loyang yg berisi kepingan gula hangus tadi
-ketepikan..











Adunan Kek unt bahan 1
70 gram gula kastor
3 bji kuning telur
135 ml air
45 ml mnyk msk

-Pukul telur kuning + minyak +air hingga gebu
kemudian masukkan gula kastor..
dan pukul lagi sampai naik sekali ganda lagi..

Adunan kek Bahan 2

140 gram tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
-matikan mixer dan masukkan tepung dan baking yg tlh diayak bersama2..
masukkan sedikit demi sedikit secara kaup balik dgn spatula hingga sempurna.Ketepikan.



Marinque
6 bgji telur putih shja..
pastikan tiada lansung telor merah di dlmnya dan semua peralatan kering.
70 gram gula kastor
1 sudu teh serbuk krim tar-tar..
pukul telur putih hingga berbuih.
masukkan gula dan tatr2 dan pukul dgn speed yg tinggi hingga adunan jd kental kaku..klu trbalikn mmg tak tumpah..bestnye..
kemudian masukkan 1/3 marinque  kedalam adunan tepung tadi dan kaup balik hingga sempurna dan masukkan baki marinque dan kaup balik smpai sebati..Tapi ingat ye..kacau perlahan2 shj..
bahagikan kpd 3 bahagian sama bnyak tau..



Titiskan warna yg anda gemari..dan gaul sekata..
Kemudian tuang adunan kek ke atas lapisan karemal tadi..jgn risau lapisan karemal tak akan bercampur dgn adunan tepung.



Cara tuang adunan :
tuang warna 1 sebnyak 3 sudu kemudian warna ke2 sebnyak 3 sudu jgk dituang di tengah2 warna 1 kemudian warna ke3 tuang 3sudu diatas warna ke2..begitulah seterusnya sehingga adunan tinggal 3/4..
barulah tukar kpd 2 sudu shj di tuang setiap warna dan akhir sekali satu sudu shj.
kemudian lorekkn dgn lidi mengikut contoh sprti dlm gambar...

Gunakan kaedah Steam Bath
Sebelum masukkan aduan kedalam oven..oven mstilah di panaskan 170c tetapi abila adunan di masukkan suhu msti ditukar kpd 160c
Dengan tuangkn air panas dlm loyang yg lbh bsr dari loyang aduan dan letakkan loyang aduan di tengah2.
Letakkan pada rak yg bawah.Bakar dgn api bawah sahaja selama 1 jam dan sehingga kek masak.
Ingat jgn buka oven unt 30 minit prtama..selepas masak biarkan kek dalam oven sehingga renggang di tepi loyang dgn sendirinya..Potong kek apabila ianya betul2 sejuk..Masukkan kedalam peti ais unt lebih sedap lagi..

Jom kita lihat hasilnya...Bismilahirohmanirohim...






Percubaan pertama ku menjadi..Alhamdulillah...Dan sudah ada yg mahu menempah kek ni ...hahahaa OMG!

Isnin, 29 April 2013

MENU TOP DI MERAH SEROJA CAFE By Dapurku Seri Seroja

Resepi Maggie Goreng Chap-Chap

Assalamualaikum semua pelawat blog Cek Ah..Kali ini kita kongsi resepi yang sangat ringkas dan mudah untuk disediakan.Menu ini sangat top kat cafe Cek Ah.Cek Ah pun tak tau kenapa.Tapi Cek Ah dengar pelanggan tetap Cek Ah kata sedap..Emm...pelanggan yang kata Cek Ah cuma tumpang rasa puas hati la kalau pelanggan pun puas hati jgk dgn airtangan Cek Ah.Menu ini Cek Ah dapat namanya dari Adik lelaki Cek Ah yg masih bujang tu.Cek Ah tegur dia bertanya dia masak apa tu bila Cek Ah nampak dia kat dapur aruah mak tak lama dulu..Dia jawap..Haaa..ni la meggi goreng chap-chap..Cek Ah ketawa kecil masa tu.Bila rasa emm tak kurang hebat jgk rasanya..hehehe..Balik kt je kat cafe..Cek Ah terus developkan dn jadikan satu menu kat cafe Cek Ah..terima kasih ya adik ku..Bila adik Cek Ah tengok menu kt cafe Cek Ah..dia terus ketawa sambil berkata.."Hang ni kak..ada saja modai hang nooo"..Hahaha..sekurang2 nya ada jgk unsur2 adik2 Cek Ah dalam memorial Cafe Cek Ah kan..

Ok jom kita tengok resepinya...
RESEPI : MAGGIE GORENG CHAP-CHAP
BY DAPURKU SERI SEROJA / farahwahida961@blogspot.com

Bahan2 : 
Sebungkus maggie segera direndam dgn air panas hingga lembut dan toskan.
1 sudu bsr minyak masak unt menumis
1 ulas bawang putih diketuk
sedikit isi ayam dipotong dadu
1 biji telur
1 sudu kcl sos cili
1 sudu kcl sos tiram
1 sudu kcl kicap pekat
1 sudu kcl kicap sotong(sos ikan)
sedikit perasa
lobak merah
sawi
kobis

Cara2 : 
1.Tumis bawang putih bersama isi ayam
1.Masukkan maggie yang sudah ditoskn tadi.


 3.Kacau maggi supaya rata bersama miyak dan bahan tumis.
4.Masukkan sos cili,sos tiram,kicap pekat,kicap sotong dan perasa kemudian gaulkan.
5.Masukan sayur sawi,lobak merah dan kobis.
6.Kemudian kacau lagi.Sayur jangan dimasak terlalu layu ya..


 7.Pecahkn telur di tepi maggi dan kacau telur supaya hancur dan bergaul bersama maggi.

8.Kacau dgn api yg kuat selama 1 minit dan tutup api..
9.Sudah siap boleh lah di letakkan dlm pinggan kegemaran anda.Boleh jgk di tambah dgn telur mata kerbau.


TAARAAA!!!!


Amacam kawan2..mudah kan..cubalah untuk yang bujang tu..hehehe..
Kalau sudah cuba jangan lupa komen ya..klu jadi follower lgi syukur!..
ok Cek Ah undur diri dulu lah ya..Esok kalau tak ada apa yang menghalang Cek Ah nk try resepi kek karamel plk..tak tahan tgk gambarnya kat blog..harap2 menjadi..Wassalam..

Ahad, 28 April 2013

RESEPI SOTONG MASAK KUNING~ Dari Dapurku Seri Seroja~

Assalamualaikum semua..
Malam ini hujan unt 3 malam berturut-turut..Anak2 tidur selesa sebab cuaca agak dingin..Bukan apa penggunaan penghawa dingin yang berlebihan pada kanak-kanak boleh mendatang masalah pada kesihatan..sudahnya Cek Ah pasangkn kipas angin biasa juga sebabnya si Aien mmg tak boleh terasa panas..dia cepat berpeluh berbeza dgn si kakak..mungkin si Eisya dah besar..lain sikit caranya..
Cek Ah pulak malam ni tutup kedai awal sebab pelanggan kebanyakkannya pulang awal unt ke tempat berhimpun parti masing-masing..Ya lah sekarang kan demam pilihanraya..Bagi Cek Ah pilihanraya adalah hak kita semua..Cek Ah harap kita semua jalankn tanggungjwap yg sepatutnya..Tak usah la kita bersengketa dan menunjuk lagak pandai semasa kempen pilihanraya ini..Biarlah kita bersederhana sahaja..

Ok..berbalik pada menu kita hari ini..hari ini pun menu yang menjadi kegemaran kami sekeluarga...
Anak Cek Ah si Iesya yg request nak makan menu ni unt hari ini..Untuk menu Cek Ah akan pilih sotong yg fresh sahaja sbb cara memasaknya sangat ringkas..jadi tidak perlu masak lama2..Aruah mak Cek Ah pernah pesan..petua nk tengok sotong tu fresh ke tidak sgt mudah..tengok pada warnanya..kalau masih putih makna sotong tu masih fresh..klu dah bertukar kpd warna purple atau kemerahan maknanya sotong tu dah tak fresh lagi..
Emm..jom kita tengok resepi Cek Ah kali ini...





Resepi sotong masak kuning
Oleh : Dapurku Seri Seroja

Bahan : 
500 gram sotong segar di potong
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 sudu kecil garam halus
1 sudu kecil sos tiram
2 sudu  besar kicap sotong@sos ikan
secubit perasa
1cm halia dimayang kecil2
3 ulas bawang putih di mayang halus
1 ulas bawang holland di potong 4 bhgn
5 sudu besar  minyak masak
sedikit perahan lemon(asam jawa pun boleh)
sedikit lobak merah / daun sup / bawang goreng sebagai hiasan

Cara2 :
1.Sotong di garamkn kunyitkan..hehe..gaulkan sotong bersama garam dan kunyit
2.Panaskn minyak masak dlm kuali dan tumiskn bawang putih/bawang holand/halia jgn trlampau garing..sedang2 je..hihi
3.Masukn sos tiram / sos ikan / serbuk perasa  dan biarkn 2 minit baru masukkan sotong tadi..
4.Sotong digaul sebati dan masak dgn api sederhana.Biarkn diatas api dlm 2 minit kemudian angkat untuk di masukkn kedalam mangkuk..
5.Hiaskan diatas sotong ini dgn taburan bawang goreng/lobak merah dan daun sup..
6.Siap unt di nikmati!

Selamat mencuba dan moga anda menjadi follower blog saya ya..Assalamualaikum..

Sabtu, 27 April 2013

RESEPI SIAKAP TIGA RASA BRSMA ISIS AYAM~Dari Dapurku Seri Seroja~

RESEPI SIAKAP TIGA RASA BERSAMA ISI AYAM

Assalamualaikum semua...
Ikan siakap adalah ikan yg digemari anak2 Cek Ah..kalau pergi makan di luar menu ikan je mesti permintaan unt ikan ini mendapat kata sepakatan si kakak dan si adik..kadang2 anak Cek Ah bercitara tinggi jugak..Menu yg biasa diaorg request adalah siakap msk tiga rasa atau siakap kukus asam..
Bila Cek Ah tengok anak2 makan dan suapkn menu kegemaran mereka kedalam mulut mereka sendiri..Cek Ah timbul rasa cemburu dlm hati..yelah..anak2 gemarkn air tangan insan lain sedangkn Cek Ah ibu mereka..Sejak hari tu lah Cek Ah senaraikn menu ikan ni dalam senarai menu cafe Cek Ah..
https://www.facebook.com/MerahSerojaCafeDPedu..jadi anak2 boleh mkn hasil air tangan Bonda mereka bila2 pun mereka suka..sejak Cek Ah dh boleh masak kn menu ni..tak pernah lagi dengar anak2 request unt makan menu ikan kat luar lagi..syukur anak2 dh tau rasa air tangan Bonda mereka...
Di cafe Cek Ah..pelanggan boleh bawa sendiri ikan fresh yg siap disiang unt Cek Ah masak menu ni dgn kadar bil yg amat brpatutan..
Jom kita tgok resepi yg sgt simple dri Cek Ah ni..


RESEPI IKAN SIAKAP TIGA RASA BRSAMA ISI AYAM
By: farahwahida961@blogspot.com
Menu :https://www.facebook.com/MerahSerojaCafeDPedu

IKAN:
1 ekor siakap di belah di bhgn perut lebih dalam supaya boleh jadi sprti dlm gambar di bawah..
dilumur garam dan kunyit dan di goreng dlm minyak yg bnyak dan minyak meti cukup panas semasa nk masukkan ikan ni..goreng jgn trlalu garing ye sbb nnty ia akn mengeras...bila dh agk msk angkat dan ok..ketepikn ikan ini seketika..


BAHAN UNT SOS TIGA RASA:
5 sudu bsr sos cili
2 sudu bsr sos tiram
1 sudu air kordial limau nipis(biasanya digunakan unt rasa masam pd kuah tomyam)
2 sudu bsr kicap sotong
secubit perasa
3 sudu bsr mnyk msk unt menumis
2 ulas bwg puteh
2 labu bwg holand
1/2 bji buah nenas(dipotong dadu)
2 bhgn isi ayam bhgn dada(di potong dadu kecil2 shj tau)
campuran sayur2 spt bunga kobis/btang saderi dan lain2 mngikut kesukaan

CARA MEMASAK:
1.Tumiskn bwg puteh hingga agak kekuningan dan masukkn sos cili,sos tiram,kordial limau nipis,kisap sotong,perasa hingga naik minyak..
2.Masukkn isi ayam..gaul smpai isi ayam masak kemudian masuk buah nenas..biarkn dlm 3 minit supaya air nenas tu bole meresap keluar unt jadikn sedikit kuah..
3.Masukkn sayur2 cmpur tadi...biarkn 2-3 minit diatas api..sekejap je sbb tak mahu sayur tu trlalu layu..
4.Letakkan ikan yg digoreng tadi didalam pinggan yg sesuai..klu nk hiaskn dulu pun bole...
5.Tuangkan kuah sos tadi keatas ikan yg memang siap menantikn curahan sos kita..hahaha..
6.Boleh di taburkn apa shj sbg hiasan..

Taraaaa..Ini lah ikan siakap tadi..ok tak..






Klu ade sesiapa dah cuba..follow la blog Cek Ah..kita kongsi bersama..kita merasa..kita kongsi..rezeki itu lebih berkat..
Emmm..hari ni Cek Ah kena siapkn tempahan bihun goreng Singapore ala Cek Ah unt 50 0rg jee..tpi x pe rezeki dr Allah..hati2nye unt semua..

Resepi Pizza Comel Dari Dapurku Seri Seroja

Resepi Pizza Comel

Assalamualaikum semua..
Hari ni Cek Ah sgt penat dgn proses menyiapkan tempahan pizza comel dan unt jualan runcit di cafe Cek Ah..Alhamdulillah semuanya dah beres sekarang dan pizza unt jualan runcit dh kehabisan stok lagi..Syukur jualan laris hari ini ya..hahaha..esok pagi2 Cek Ah kena la ulang lagi proses membuat pizza Cek Ah..tapi tak pe Cek Ah memang mahu begini..fresh lagi..pelanggan pun puas hati..okey jom kita kongsi resepi Pizza Comel ni...sudah banyak kali Cek Ah cuba resepi ni sampai menjadi..Cek Ah buat rujukkan dekat blog2 yg menjadi kegemaran Cek Ah..terima kasih ya kak Azie sbb resepi  yg dikongsi brsama..Jom kita kongsi resepi Pizza ni...


PIZZA COMEL 
(Cek Ah letak nama ni sbb saiz pizza ni kecil,Cek Ah jual dgn harga RM1.20 setiap satu keping pizza tu)
By : farahwahida961@blogspot.com

Bahan :
1/12 cawan air suam
2 sudu kecil yis mauripan
secubit gula tp Cek Ah tambah susu pekat 2 sudu besar
4 cawan tepung gandum
1/4 garam
1/4 olive oil tpi Cek Ah letak minyak biasa je sbb x ade stok kt dapur
sedikit minyak unt dilumur pd tepung

Cara2 :
Campurkn gula kedalam air suam kemudian masukn yis.

Kacau rata dan biark 5 minit jgn di usik tw...
Dalam mangkuk yang lain pula ayak tepung.

Kemudian masukkn garam.
Buat lubang di tengah2 tepung dan tuang mnyk masak 
Selepas itu tuang sekali dgn yis
Ambil pisau lorek kn pada tepung seolah2 kita sedang memotong kek..ulang sehingga tepung menjadi..
Barulah uli dgn tangan dan lipat2 kn tepung2 ni..uli sehingga jdi doh 
Lumur doh dgn sedikit minyak masak
Ketepikan selama 30 minit unt masa doh mengembang..seperti gambar ini..




Setelah cukup masa 30 minit...doh akan mengembang..tumbukdi tengah doh yg mengembang tadi..tumbuk2..tumbuk2..hihihi
Bolehlah dicanai kecil2 atau mengikut kesukaan masing2 ya..

Dan boleh la di topping dgn pelbagai bahan seperti hirisan sosej,hrisan bwg,hirisan cendawan,sos dan mayonis mengikut selera anda semua..
Kemudian bakar mengikut kesesuaian saiz pizza anda ya...


Hahaha..comotnye hasil kerja ku..



Pelbagai reka bentuk dan hiasan boleh dibuat..emmm..ok tak..Cubalah..

Selasa, 23 April 2013

Resepi Roti Sosej Pintal by :Dapurku Sri Seroja:

ROTI SOSEJ PINTAL

Assalamualaikum semua pelawat blog ku..

Hari ini  Selasa 23hb April..

penuh dng aktiviti seharian..sambil2 menunggu order kt cafe Cek Ah https://www.facebook.com/MerahSerojaCafeDPedu Cek Ah catatkan catatan kali ini..Dah bnyk hari Cek Ah simpan resepi nie..baru kelmarin Cek Ah sempat cuba...Hasilnya not bad..hahaha..unt menyedapkn hati sndri la tu..rasa ok sbb Cek Ah bagi rumah mak mentua tk sempat nk tanya dh awal lagi mak mentua kta dah licin!!syukur tak membazir kn..kn..itu lah selalunya trjadi klu Cek Ah cuba apa2 resepi pun..rumah mak mentua lokasi pertama hasil cubaan Cek Ah mendarat..hihi..Cek Ah amik resepi ni dari blog2 ni jgk..tpi mnta maaf sgt2 Cek Ah trlupa nk simpan linknye..jgn kata link gambar cara2 unt memintalnye pun Cek Ah tak snap sbb trlupa sgt2..maybe sbb excited sgt kot nk mncuba resepi ini.. mcm2 cara org pintalkn roti ni..Ini cara Cek Ah plk..Jom kita tgok resepinya..                                                                                                                                                                                   

  RESEPI ROTI SOSEJ PINTAL

By :farahwahida961@blogspot.com

Bahan : 

2  1/2 cawan tepung gandum

1 paket yis mauripan

1 sk garam

2 sb gula

1 sb mentega

1 sb susu cair3/4 cawan air suam

1 sb shortening 

sosej

sos cili 

mayonis

 keju mozarilla(Cek Ah hentam je..

cara2 :

- masukkn yis + garam + gula ke dalam air suam dan biarkn mnjadi buih2 selama 10 minit.- masukkn marjerin + susu cair + shortening kedalam tepung- tuang larutan yis tadi kedlm tepung- uli sehingga menjadi doh..klu masih melekat2 taburkn sedikit tepung dan uli lgi.- bila dh jadi doh tutup doh dan biarkn dlm 45 minit supaya doh mengembang.- bila dh cukup 45 minit..amik doh dan balutkn bersama sosej..bentuknya mcm bantal peluk yg pnjg tu..hahaha-potong jgn sampi putus tau..ni yg leceh ni sbb tk ada picture..sory ye..-bhgn pertam tolak ke kanan..bhgn ke2 tolak ke atas..bhgn ke3 tolak kebawah..ulang la step tu smmpai abih-sapukn sos..taburkn keju dan pipe kn mayonis mengikut kreativiti anda!Ta Daaaa..dah jadi dah..Itu dulu lah bab roti sosej ni ye Puan2..Daaa..


Ahad, 21 April 2013

By Dapurku Sri Seroja

TERTUNAINYA PERMINTAAN..

Assalamualaikum dan salam sejahtera unt semua..
Malam ini Cek Ah bercuti dari berniaga..walaupun bercuti tapi tetap meriah dengan sorak sorai menyokong perlawanan bolasepak di Astro Arena..Sebab itu lah kejiranan di sekitar kedai Cek Ah gelar kedai Cek Ah mini stadium..hahaha...tpi alhamdulillah depa semuanya sporting sbb memahami keadaan Cek Ah walaupun kdg2 Cek Ah sndri risau jiran tetangga membara dgn keadaan seperti mini stadium ni..malah depa bnyk bagi sokongan..terima kasih ya kejiranan ku..

Ok..petang tadi Cek Ah temankn En Hubby jadi Pua Chu Kang versi Malaysia unt siapkn sesuatu yg Cek Ah requestkn..hihihi..alhamdulillah atas usaha dan tenaga En Hubby maka perkara yg Cek Ah request kn itu almost done 80%..Syukur YaAllah..Kau pinjamkn aku seorang makhluk ciptaan Mu yg penuh dgn sikap keprihatinan..caring..sabar dan rajin..insyaallah..unt aku menitip erti kebahagiaan..

Kegemaran Cek Ah adalah memasak..dgn keluasan kitchen Cek Ah yg comel agak membataskn aktiviti Cek Ah di dapur..dgn ruang yg sebegitu comel mana mungkin Cek Ah boleh muatkn semua koleksi memasak Cek Ah..
Cek Ah jenis yg menghargai sense of value satu2 item tu..tambahan pulak kalau ianya pemberian dari kalangan org2 yg Cek Ah sayangi..jadi dgn kecomelan ruang dapur lama Cek Ah ini tak mampu mnyimpan semua koleksi dapur Cek Ah..klu tidak disimpan dgn cara dan ditempat yg betul..Cek Ah risau koleksi2 Cek Ah akan bersepah2 dan hilang begitu saja..
Maka Cek Ah luahkn rasa hati sambil membuat permintaan walaupun Cek Ah tahu En Hubby Cek Ah bukan org senang....

Dan setelah 6 bulan berlalu dan ini lah hasilnya...



Inilah En Hubby Cek Ah yg buat part time as a Pua Chu Kang versi Malaysia..hihihi..
Dia seorg yg particular sbb tu part yg tu dia bikin sndiri...
Tidak ternilai untuk membalas segala usaha dan tenaga mu untuk tunaikan permintaanku..
Cuma dgn kasih sayang dan kesetiaan ku sebagai balasan untuk mu..Terima kasih...
Cek Ah terharu kesungguhan suami ku ini hanya kerana minat si isteri memasak supaya Cek Ah lebih selesa..
Sebenarnya ini kitchen unt aktiviti Merah Seroja Cafe Cek Ah dan En Hubby...semua produk Cek Ah hasilkn kt sini sbb dapur kat rumah Cek Ah cuma dapur hiasan je..huhuhu sbb En Hubby tak nak gunakan dapur rumah unt aktiviti memasak..Just ada ice box..termos air panas..4 bji mug..pmbakar roti..milo paket..biskut itu shja..itu pun jarang2 sekali digunakn..ya lah rumah Cek Ah sebelah Cafe Cek Ah je..hihi..

Sebenarnya Cek Ah nak yg nie...

Oklah nanty dah 100% siap Cek Ah catatkn lagi di lai masa...
                             
Bye untuk semua...

Sabtu, 20 April 2013

...sebuah kehidupan...


LUMRAH DALAM KEHIDUPAN

selamat malam unt semua yg sudi melawat blogku ini..

Hari ini 20 April 2013..maknanya dah 20 hari kita dlm bulan April..
Di bulan April lah lahirnya  org2 yg mnjadi kesayanganku dlm kehidupan ini..

Lahirnya insan yg tidak prnh lokek rezeki nya pdaku krn memberiku sesuap nasi saban hari semasa aku kecil dahulu..itu lah Ayahandaku tercinta
MOHSIN BIN LAZIM..
Semoga tabah melalui hidup tanpa suri hatimu lagi didunia ini,ayah..




Lahirnya Bonda yg tiada galang gantinya walaupun segunung intan permata yg dipersembahkn padaku..Insan yg tidak pernah jemu berikan aku semangat untuk teruskan kehidupan dikala aku prnh trsungkur dlm larian kehidupan suatu masa dahulu..Insan yg tidak pernah mementingkan diri sendiri tatkala tidur nyenyak terganggu oleh tangisanku..Insan yg teraniaya hingga saat terakhir sebelum melafazkn dua khalimah syadah dan menutup matanya buat kali terakhir...
Al-Fatihah unt Allahyarhamah ibuku...
SALMAH BT ISHAK...
25 April 1963 ~ 10 Dis 2011
Dalam kenangan..
Mak..kakak tidak pernah lupa Al Fatehah unt mak..dan kakak tidak akan lupa sampai ke akhir hayat kakak..Mak rindu sungguh hati ini pada mak...Mak ampunkn dan halalkn susu mak yang jadi minuman dan makanan kakak sebelum kakak kenal makanan yg lain..Mak dlm doa kakak semenjak mak pergi tak prnh kakak lupa unt meminta ampun pada mak..walaupun kali terakhir kita bertemu diatas dunia sementara ini..mak sudah mengampun segala kenakalan dan kedegilan kakak pd mak dan menghalalkn segala2nya unt kakak.. 2 minngu sblm mak tinggalkn kakak..masih trngiang2 suara mak yg lemah itu..masih trbayang2 gambaran saat2 itu..masih teringat2 dikala mak minta kakak solat brsama dan betulkn solat dan bacaan mak sbb kata mak..saat mak renung muka kakak masa kita baca Quran sama2...masa tu mak pegang blkg kepala kakak tarik dan cium dahi kakak sambil mak ucap terima kasih sbb kakar ingatkn mak balik..
Aruah mak terlalu lama sakit  dgn pelbagai ubatan masuk ke badan mak..ingatan mak jadi sperti kosong..
Saat terakhir sblum mak dimasukkn ke CCU..kakak simpan dlm sanubari ni mak..saat mak peluk bahu kakak sambil kata rindu..rindu..rindu..Ya Allah aku sangat kerdil disisiMu..tempat roh ibuku brsama org2 yg beriman disisiMu..Amin..rasa masih belum hilang parut2 dosaku padamu ibu..walaupun kau sudah ampun kn aku dari detik pertamaku hingga detik terakhirmu..



Entah mengapa hatiku sayu malam ini..Doaku tak prnh putus untuk ayah dan ibuku..
Ya Allah..Kasihanilah kedua ibu bapaku sepertimana mereka mengasihani aku semasa aku kecil dahulu..Amin.

Rabu, 17 April 2013

#kek gula hangus versi kukus#





kek gula hangus ku.

salam dlm kedinginan unt semua pelawat blog ku..mlm ni hujan dri ptg lagi..sejuk menggigit smpai ke tulang rasanya..so mlm ni no econ no kipas angin ok..hahaha..mlm ni customer pn dingin la jgk ikut cuaca..mungkin malas unt keluar dan ngap apa yg ada kt dapur umah masing2 kot..tp tk pa kn rezeki Allah tentukan...alhamdulillah dlm dok dingin2 cuaca ni dapuq Cek Ah tetap hot..hihi..sbb Cek Ah mmg suka masak..ada saja nk try..ya la makin umur brtambah meniti angka 30 juta ni..(sbnrnya umo Cek Ah thn 2013 dh 32!)makin membuak2 plk kegilaan memasak ni..bak kata En Hubby Cek Ah..the women of cooking mania!..hish..pandai2 je En Hubby ni..mcm la dia tk ada mania..dia lgi hebat mania dia..The men og Football mania!..korang bole bayangkn tk org gila bola?..aduuhh..mmg tk boleh handle..cafe Cek Ah jadi pot mcm mini stadium gelar budak2 kt sini..ya la tuan pun sama satu kepala..haa..baru ni siap request order sticker ke banner klu tk silap Cek Ah..unt club yg dia minat mania tu la..Cek pun minat sbb tu bila tahu dia order Cek Ah wat2 marah2 kucing je..padahal waaa..bangga dok..apalagi klu tak club MU..eh..dh kemana plk Cek Ah bwak korang round2 ni..dah smpi MU daaa..hihihi...
Jom kita tgok prcubaan Cek Ah kali ni..
Cek Ah suka kek ni..masa aruah mak ada tk sempat ambil resepi..masih terasa kt tekak sense of rasa kek ni yg aruah mak buat..tk sama mcm Cek Ah buat..ya lah air tgn seorang ibu..
resepi ni Cek Ah rujuk resepi dari http://sudipkayu.blogspot.com/2008/04/kek-gula-hangus.html..tqvvm ya Nita...tpi Cek Ah kukus kek ni..bila potong dalam kek ni x jadi sgt sarang semut nyee..mungkin faktor kukus atau Cek Ah tak perap lama sikit kot..tp rasanya dah ok(mak mentua Cek Ah yg kata)tq ye mak!
nie lah kek nyeee...mmg tk menjadi pun sarang semutnye..tpi Cek Ah tak putus asa nnti esok Cek Ah nk cuba lagi..mmg kenyang la jiran2 Cek Ah ari2 rasa hasil percubaan Cek Ah!..tpi En Hubby kata ..tk pe la sedekah jgk tu..hihi..
Jelousnya tgok sarang semut yg sgt mnjadi oleh Nita..huhu..


ok lah Cek Ah rasa sampai sini dulu catatan Cek Ah..kita jumpa lagi di lain catatan ya..
Salam kerinduan!Daaa...


Ahad, 14 April 2013

RESEPI AIR ASAM CICAH

RESEPI AIR ASAM CICAH UNT NASI AYAM

Assalamualaikum semua pelawat2 blog Cek Ah..arini Cek Ah teruja sgt sbb Kak Azie..http://aziejaya.blogspot.com sudi melawat Cek Ah kt blog Cek Ah yg x seberapa ni..Kak Azie datang nk JJCM ye..ni Cek Ah nk sertakn resepi air asam cicah unt nasi ayam yg selalu Cik Ah buat di cafe Cek Ah time Ramadhan je..cafe Cek Ah ala kampung je..https://www.facebook.com/MerahSerojaCafeDPedu..
tpi syukur la ada jgk sendiri pnye wlupun x seberapa..hihi..Jom kita tgok resepi ni..air asam cicah ni boleh di cicah dgn ayam nasi ayam..daging/ayam/ikan bakar..cicah bersama daging unt nasi daging..kerang rebus/bakar dan mcm2 lgi la..sangat simple..



resepi air asam cicah dedicated to Kak Azie Kitchen...

Air Asam Cicah by farahwahida961@blogspot.com
Bahan :
4 cm Belacan Madu
4 cm asam jawa(x de biji)
15 tangkai cili api(5 tangkai di mayang)
4 tangkai cili merah( 2 tangkai di mayang)
5 labu bawang besar(3 labu di mayang)
3 biji tomato(2 biji dimayang)
sebiji limau nipis
1/3 cwn air
1 sudu kecil garam
2 sudu kecil gula
perasa secukupnya

cara :
1.bahan yg dimayang ditoskan unt buang lebihan air supaya x jejaskn rasa air asam nnty.
2.masukn semua bahan dlm balang blender sblom tu potong2 la bahan tu kecil2 bersama 1/3 cwn air.
3.blender hancur dan tuang dlm mangkuk..masukkn bahan yg di tos tadi gaul..dan rasa klu trlampau pekat tmbahkn air sedikit je jgn trlampau cair..biar air asam ni melekat sedikit bila kita cicah nnty..
4.dah boleh cicah dgn mcm lauk yg kita suka mengikut kesesuaian..
Sebenarnya resepi ni simple sgt..cuma yg buat air asam ni jadi power sbb BELACAN nya tu...hihi..klu sedap belacannya ..masam dan pedasnya cukup..terangkat la rasa air asam kita..

Cek Ah blend bawang,asam jawa dan tomato tu fungsinya unt memekatkn kuah air asam tu..
Boleh cuba..klu joint dgn dgn nasi ayam mmg lain dari biasa la..sbb Cek Ah x guna cili yg biasa org buat nasi ayam tu..Cek Ah guna air asam ni je..customer cafe Cek Ah kata sedap..huhu..bukan masuk bakul angkat sndri ye..tpi tu la yg Cek Ah dengar sndri dri pelanggan Cek Ah..

tu saja unt kali ni mata Cek Ah pun dh lip lap dh ni..satgi lup terus..hahaha..gambar nye Cek Ah x upload lgi..ntylah Cek Ah upload sekali dgn Nasi Daging Ala Cek Ah sbb dlm resepi tu guna air asam ni unt cicah dgn daging...Daaaa...



Sabtu, 13 April 2013

PULUT KUNING KUKUS KARI AYAM

Pulut kuning permintaan sahabat baik ku..Fieza Ismail

salam hari minggu unt pengunjung blog ku arini sbb arini ahad hari istirehat..hihi
baru je dapat call dari sahabat baikku merangkap customer tetapku..Fieza Ismail..terima kasih ya atas sokonganmu kawan..Pn Fieza nk request saya buatkn pulut kuning unt majlis kt opis dia..doa kesyukuran dapat naik gaji dan pangkat kot..hihihi..

Cek Ah mmg dh pnh buat pulut kuning ni terutama masa anak yg sulong dapat naik juzuk baru masa ngaji iqra' waktu mlm di kampung..tpi nk dptkn tips dan resepi yg lgi mengancam rasa dan hasilnya Cek Ah kna la rujuk2 jgk supaya boleh hasilkn yg trbaik unt sahabat Cek Ah ni..

Inilah link yg Cek Ah rujuk..tima kasih ya Kak Azie Kitchen..hihi..Azie Kitchen: Pulut Kuning Kukus

Bila Cek Ah dh dapat tips2 nya Cek Ah pun Nk nk bergegas pi beli barang sbb esok sahabat Cik Ah ni nk collect order dia pukui 2 ptg...jadi sblom 2 ptg kna la stanby dah kn..Jom kita pi beli barang dulu..sblm tu take care drive ya..pkai tali pinggang..Cek Ah drive klu kalut ka xcited ka selalu lupa kt dia...huhu..Daaaa...

aduyai..dh berapa ari siap arini bru boleh upload kt blog ni sbb  ya busy sgt la hai...ni curi2 jgk catatkn apa yg trbuku di hati uuuhhh..dh siap pulut kuning yg ditempah tpi sygnya pic tk bnyk yg snap..yg ada pn just camgini je..sbb nk rush masa collect..jom la tgok pic yg blur tk blur sgt ni..huhu..



Haaa...nie lah pulut kuning + kari ayam...resepi pulut ni Cek Ah rujuk dri resepi Kak Azie Kithenhttp://aziejaya.blogspot.com/2012/01/pulut-kuning-kukus.html...
terima kasih ya Kak Azie..
Kari ayam tu Cek Ah buat ikut resepi aruah mak Cek Ah..kari ayam ni Cek Ah tk gunakn bnyk santan tpi bnyk gunakn kerisik dn bwg bsr unt pekatkn kuak kari ni..sbb aruah mak kta klu kuah kari cair..nanti tk melekat kt pulut..org utara kata..'cherhooii' gitu lah..nanti di lain catatan Cek Ah kongsikn resepi kari ayam ni sama2 ye..ok...harap2 rezeki makin murah lagi untuk tahun nie dan tahun2 akn datang..begitu jgk unt semu yg melawat dn follow blog Cek Ah ni..Daaaa..




Khamis, 11 April 2013

SUP THAI ALA MALAY

SUP THAI ALA MALAY

Antara menu yg trdapat kat cafe ku..Merah Seroja Cafe..
Salam Jumaat unt pelawat2 blogku yg tk seberapa nie...
Hari nie Farah awal2 lgi dh rebus tulang unt buat sup..sbb smlm trasa nk mghirup sup..sup yg masam2 pedas gitu rasanya..tulang kena rebus lama sbb nk lembutkn urat2 yg melekat pd tulang tu..klu keras mmg x sedap langsung..lgi satu nk keluarkn pati dan sum2 tulang tu yg power tu!!!ada sedara farah ni siap pakai straw lagi!!!..Power2..pastu BP pun power2..hahaha..
Klu farah masak sup ni yg puas ati sgt sbb anak2 dan En Hubby hirup smpai licin!!tak payah susah2 nk sediakan lauk lain dah..jimat kn masaku..huhu..mknanya ada la masa extra unt jenguk2 blog dan brFB..hahaha..
Jom..farah catatkn resepi di sini unt ualls try sup thai ala malay style farah!



SUP THAI ALA MALAY STYLE FARAH

Antara menu yg trdpt kt cafe ku Merah Seroja Cafe 'D' Pedu https://www.facebook.com/MerahSerojaCafeDPedu
BY : farahwahida@blogspot.com

BAHAN2 : 

bahan A
1 btg tulang kaki lembu@ 1 kg tulang rusuk lembu
1 kg daging pejal
-direbus bersama2 sehingga empuk-

bahan B
2 inci halia
2 inci lengkuas
3 labu bwg besar
1/2 labu bwg putih
-Di blender kasar-

bahan C
1 sudu jintan manis
2 keping kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
1 sudu besar buah pelaga

bahan D
2 labu bwg holland-dipotong ikut kesukaan ualls-
2 btg  batang saderi-dipotong nipis-
15 biji cili padi-diketuk-
2 tangkai daun sup/daun bwg-dipotong panjang-
3 sudu air kordial liamu nipis
1 biji limau nipis
bwg goreng
garam
serbuk perasa


Cara2 :

1.Masukkan bahan B dan bahan C kedalam periuk bahan A dan rebus hingga empuk.
Apabila sudah mendidih dan empuk,keluarkn daging dan potong daging ikut kegemaran ualls..
ketepikan daging dan tulang tadi.

2.Ambil mangkuk besar..masukkan garam/serbuk perasa/air kordial asam limau mengikut kesuaian mangkuk.

3.Sendukkan kuah sup yg masih panas kedlm mangkuk tadi dam kacau sedikit unt sebatikn bahan tadi..

4.Masukkan daging dan tulang kedlm mangkuk tdi dan masukkn cili padi/bwg holland/btg saderi..kacau sedikit.

5.Akhir sekali picit sedikit perahan limau nipis fresh keatas sup dan taburkan daun sup/daun bwg/bwg goreng di atas sup sebagai hiasan..

6.Boleh terus dihidang panas2..Fuhh!!Cubalah...

Haaaaa....senangkn..Jom lah kita kongsi hasilnya..nty klu dh try jdi jgn lupa jdi followers blog farah tau...hihi
 Ok lah,time up sbb En Hubby dh nk balik solat Jumaat..so perutnya mesti brkeroncong sbb ingat kn sup ku..hahaha...

Salam Sayang dri Farah unt semua..muaahhsss!!!

Selasa, 9 April 2013

BUBUR BUKAN SEBARANG BUBUR

BUBUR BERLAUK KEGEMARAN 
Sekali lagi kita bersua ye...
kali ni kita nk pot pet psl makanan pebret farah,anak2 dan suami..
BUBUR NASI BERLAUK
klu dulu masa masih tinggal kt johor bharu bubur nasi sentosa la paling meletop..
seminggu 3 -4 kali kami wajib pekena bubur nasi sentosa...mmg power..
tapi bila dah balik menetap kt kedah ni...mna nk carik bubur nasi sentosa lagi...
last2 tk bole tahan...En Hubby kta...U try la buat..eh mana I tahu resepi kn..
Demi unt suami dan ank2 saya main redah je resepi ikut olahan sya sendri..
Jom kita tengok resepi yg amat mudah ni...




BUBUR NASI ALA SENTOSA
BY : farahwahida@blogspot.com

Bahan2 :
200 gram beras (klu unt mkn 3-4 org dh cukup sbb beras ni nnty kembang)
200 gram ikan bilis(ikut suka u all la)
3 labu bawang besar
100 gram cili kering (di rebus dahulu unt lembutkn kemudian toskn)
2 sudu besar belacan
4 ulas bawang putih
3 labu bawang holland (ikut suka u all la)
1 cawan air
ikan jeruk (kurau/gelama)
garam
gula
serbuk perasa
minyak masak
untuk lauk tambahan bole tambahkan telur masin/kerang rebus/paru/kupang/kacang tanah goreng

Cara2 :
1.beras di rebus dgn air yg bnyk
2.cili kering + bawang besar + bawang putih + belacan + air + masukkan 2 sudu besar mnyk msk unt hancurkn biji cili kering kemudian blender halus.
3.panaskn mnyk msk dan tumisnkan bahan blender tadi bersama sedikit ikan bilis sampai naik minyak.
4.potong bawang holland dan kangkung ketepikan.
5.masukan garam/gula dan srbuk perasa secukupnya ikut selera u alls..gaul2 dan masukan kangkung/bawang holland tadi.
7.balik2kn jgn terlampau layu..tutup api.
8.goreng ikan bilis dan bawang holland smpai garing dan angkat.
9.goreng ikan jeruk dan juga bawang dan ketepikan...

dah siap semuanya boleh dihidangkan bersama lauk tambahan..
bubur ni mesti makan panas2 tau baru power...

Cubalah senang sgt resepi ni...mkn time musim hujan wah!!!



selamat hari lahir,ayah...

09041954....tarikh lahirnya insan bergelar ayah.

Salam ukhwah unt pengunjung2 blog ku...
Catatan kali ini aku tujukan buat ayah tersayang..yang tiada galang gantinya...
Hari ini genap 59 tahun ayah meniti diatas batas usia yg makin hari makin dimamah masa...
Rindunya aku pada insan ini..rindunya aku pada jenakanya..yang membuat aku ketawa trbahak2 mcm nk putus urat perutku..
Kenangan...itu semua kenangan yg tk mungkin berulang walaupun dibayar dgn jutaan wang ringgit..
Dulu aku...
brkecil hati dan merungut dlm diam kalau tangan ayah yg kulitnya gelap..di mamah dek bahang matahari krn bekrja sebagai posmen sekitar tahun 1978 hingga 2004..menjentik cuping telingaku..mencubit kecil2 isi lenganku yg mmg chubby sejak kecil ni..krn kesalahan yg perlu unt aku dihukum..
tetapi hari ini...
aku rindu pda tangan yg gelap dan kasar itu..kerana tangan itulah yg mncari rezeki unt sesuap nasi dan unt segulung ijazah ku..
ari ini juga kita masing2 ada haluan hidup sendiri setelah ayah restui aku dgn ikatan perkahwinan maka mengikut hukum aku sudah milik suami yg sah..tuntutan kehidupan sekarang seolah2 masa 24 jam tidak cukup unt kita..nasib ayah punya menantu yg sgt prihatin..ditentukan kami bersama sebulan sekali paling kurang wajib jengok ayah sbb ayah sekarang kembali bujang setelah aruah mak pergi 2 tahun yg lalu..
ayah..insan yg tabah..di awal usia..ayah tabah jalani hidup dri prpisahan kedua org tua..seawal usia 6 tahun..ayah belajar mncari rezeki unt kesinambungan hidup...ayah juga boleh berjaya dlm pelajaran ke peringkat lebih tinggi tp kesempitan hidup krn prpisahan org tuanya mmbuat ayah lebih fokus kpd mncari pekerjaan..
ayah seorang yg cekal..cekal dlm menghadapi dugaan..biarpun prnh di caci tohmah oleh ayahnya sendiri tapi hati ayah cekal unt mnjadi anak yg taat..aku prnh brtanya pada ayah..
"kenapa ayah masih hemoi(kata org kedah maksudnya tebal muka/terhegeh2)kt tokwan sedangkan tokwan tak pernah pandang ayah..selalu rendah2kn ayah depan adik2 ayah yg lain(adik2 ayah satu bapa lain mak)kami sbg anak mmg terasa hati sbb ayah,ayah kami"...
bila ayah jawap.."Biaq laa..apa pun tokwan hangpa tu ayah..ayah sampai akhirat..apa yg ayah buat ni  cuma unt dapat redho Allah Taala"...trkedu aku seketika...
ayah seorang tenang..tenang dlm tekanan..kehidupan..kewangan..kehendak..aku selalu brkongsi semua itu dgn ayah..aku selalu berdoa dimurahkn rezeki unt aku kongsi bersama kedua org tuaku..tetapi Allah lbh sayangkn aruah mak..
ayah seorang yg bertanggungjwap...inilah sifat ayah yg paling menyentuh jiwa dan perasaanku...dapat aku lihat sikap ayah ini semasa aruah mak terlantar sakit 2 tahun..tak boleh aku rungkaikn betapa jenuhnya pengorbanan ayah kpd mak masa hari2 terakhir mak...aku tabik hormat pada ayah krn brjaya mnjaga mak semampu wang ringgit dan sehabis tenaga..patut lah mak selalu brkata di hujung usianya..mahu bersama ayah sampai akhirnya..betapa kuat kasih syg mereka...sehingga 2 thun mak pergi..ubat ubatan mak masih rapi trsusun dlm peti ais..klu aku suarakn mahu kemas dn buang nanti jwap ayah.."knapa nk di buang..tk ganggu kan.."aku brhenti di situ krn suami menegah sbb suami faham perasaan ayah..rumah pn x brkemas maklumla org lelaki jarang brkemas rumah..kesian aku tgok keadaan rumah..tpi mmg begitulah bila x de org umah yg kemaskn..suami sarankn kami brcuti seminggu unt operasikn rumah ayah..dan dpt lampu hijau nnty cuti sekolah kami operasikan umah ayah yee...

rasanya sampai sini dulu catatan unt ayah...selamat hari lahir ayah!

Isnin, 8 April 2013

Lidah lebih tajam dari belati...



LIDAH MAMPU MEROBEK HATI...





Salam Kerinduan unt pelawat2 blogku...
Kali ni aku catatkn tentang lidah..lidah manusia mampu mengalirkn air mata wlaupn lukanya tidak brdarah..lebih hebat dari pisau..tajam nya pisau walaupn lukanya nmpak brdarah tp blum pn buat kita mengalirkn air mata kan..aku percaya semua di kalangan kita prnh mengalami seperti yg aku alami ni kan...
kadang2 kita terlalu mengabaikan perasaan org lain apabila bertutur terutama sekali apabila kita dlm keadaan marah..kdg2 kita anggap itu hanya lawak jenaka sedang kan orang itu tersentuh perasaannya senang cakap berkecil hati..
Aku berkecil hati kerana seolah2 aku tidak dihargai..sedangkn aku menganjungi..
biar pun telah berlalu namun di dlm hati ini masih bersisa kelukaan..mungkin dia tidak langsung tidak peduli..
kadang2 aku trfikir...kenapa kita sanggup mnuturkn perkataan yg menyakitkn unt org yg kita syangi sedangkn dgn orang lain kita mampu brmanis muka...
ya..itulah ketidaksempurnaan nya walaupun dia org yg kita sayang...
tetapi bagi aku insan biasa trlalu suakt unt membasuh sisa2 kelukaan itu...
aku tidak berdendam jauh sekali memusuhi dlm diam...cuma masih tidak boleh melupakan..
siapa aku unt membalas..aku maafkn kekhilafannya...kerana aku tahu aku jga insan tidak sempurna..mungkin juga kekhilafan aku trjadinya sebegini...untuk kembalikan kekuatan hati ini..aku gunakan pepatah lama..
"buang yang keruh..ambil yg jernih"...
Bagi yg prnh mengalami situasi seperti aku..cubalah..cubalah unt mengerti..tidak semua insan di dunia ini sempurna.....
Untuk catatan kali ini aku berhenti di sini dulu..mata sudah memberi isyarat masanya unt istirehat sudah sampai....Take care unt pelawat2 ku...