Jumaat, 24 Mei 2013

Tart telur unt yg tersayang..

                                          Tart Telur...

salam ceria unt pengunjung blog ku ini..kali ini aku mencuba resepi yg tak pernah aku cuba seumur hidupku..keinginan mencuba resepi ini bila setiap kali aku dan hubby keluar bersiar2..hubby aku mesti beli tart telur...pada mulanya aku memang tidak gemar akan makanan ini..mungkin rasanya agak lemak dan manis itu tidak sesuai dgn seleraku..tapi bila hubby suggestkn aku makan bersama kiwi yg sememang ada rasa masam2 manis tu jdi sedap plk..selera aku pun berubah..sehingga lah aku jumpa resepi ini dlm majalah SAJI edisi khas hariraya yg dh berhabuk di rumah sepupuku..semangat aku mahu menghasilkan makanan kegemaran hubby ku ini..semua barang dah ready...sekali bila aku tengok container acuan..acuan unt tart tak ade lagi dlm koleksi Dari Dapurku Seri Seroja...kecewa jgk aku..
Esoknya..awal pagi hubby ku suruh aku brsiap2 unt ke kedai menjual bahan dan alat unt mmbuat kek yg popular di sekitar tempat ku..KEDAI KEK SAYANG yg trletak di Jalan Stadium berhadapan Stadium Darul Aman...oh..bersyukurnya aku..dia tahu akan getar rasa hatiku ini..alat dan bahan dan ready..
Jom kita tengok hasilnya nanti..
sebelum tu..ini resepinyee...

RESEPI TART TELUR 
Rujukan : Majalah masakan Saji
Airtangan : Dari Dapurku Seri Seroja

Bahan unt tart shell
170 gm butter
50 gm gula icing
1 biji telur
290 gm tepung gandum
1 sudu kecil esen vanilla
acuan tart
Cara2nya :
1.Pukul butter dan gula menggunakan senduk kayu hingga sebati
2.Masukkan esen vanilla dan telur dan kacau lagi hingga agak sebati.
3.Masukkan sedikit demi sedikit tepung sambil uli dgn tangan unt hasil yg lebih memuaskan.
4.Uli hingga menjadi doh.
5.Masukkan dlm plastik beg dan simpan semalam dlm peti ais unt doh yg terbaik..
   tp trpulang pd anda semua unt simpan atau tidak..klu buat terus pun boleh saje.
6.Bulatkn adunan sebesar guli dan tekan dlm acuan.
7.Cucukkan dgn garpu di prmukaan tepung dlm acuan tadi.
8.Bakar pd suhu 175C selama 10 minit dan keluarkan unt sejukkan tart shell ini.

untuk inti telur
Bahan:
1 tin susu cair
1 cwn air suam
1/3 gula pasir
1 sudu kecil esen vanilla
4 biji telur(buang pusat telur supaya tak hanyir)
1 sudu besar tepung kastart
sedikit pewarna kuning

Cara2:
1.Kacau gula dan air suam hingga gula larut dan biarkn sejuk.
2.Campukan semua bahan yg diatas dan kacau dgn handwisk.
3.Sediakan tart shell atas dulang pembakar dan tuangkan bancuhan inti telur kedlm tart shell.jgn terlalu penuh nnti comot hasilnya ye..
4.Bakar dlm suhu 175C dlm masa 15..kalu nk tahu tart kita dah masak ke tak..sentuh permukaan telur dari..klu tidak melekit pd jari anda maknanya ia sudah masak..bole ngap!!..hihi..


Selamat mencuba ye...Salam Ukhwah dariku..

2 ulasan:

zana fahmi berkata...

Salam kenal dik, selama masak memasak ni kakpb belum lagi mencuba tart telor. Entah kenapa, takut takde yg nk mkn kot...tart yg lain2 tu biasa buat.

farah wahida berkata...

wslm kak zana fahmi..farah pun ni pertama kali try..nape takot tkde yg nk mkn kak?