Rabu, 29 Mei 2013

KEK BALDU MERAH..UNTUK HARI LAHIR SUAMIKU..

KEK BALDU MERAH UNTUK HARI LAHIR SUAMIKU..SEMERAH CINTA KITA..

Assalamualaikum semua pengunjung blogku..
Hari ini 29 Mei..Hari ulang tahun kelahiran suamiku yang tercinta..Tahun ini tahun yang ke 35..
Rasa sekejap saja usia bertambah..Dengan bertambah usia hubby saya moga2 bertambahlah saham pada Yang Maha Penciptanya..Sambil sibuk mengejar urusan dunia..Insyaallah urusan akhirat tidak akan tercicir walaupun sebarang waktu..Kerana disanalah hidup yang kekal abadi..
Ya Allah,moga murahlah rezeki suamiku..kalau di langit turunkanlah seperti hujan..kalau di tanah tumbuhkanlah seperti rumput yang menghijau..moga-moga sifat tanggngjawab,penyayang dan prihatinnya tidak akan hilang dimamah usianya..sungguh aku bahagia di sampingnya..dia tidak sempurna kerana dia hanya insan biasa..tetapi cukup menyenangkan hati ini bila bersama..Alhamdulillah..
Kekalkan lah kasih sayangnya padaku dan zuriat kami..langit mana tidak di landa awan mendung..laut mana tidak bergelora..lidah lagikan tergigit..inikan pula kita manusia biasa..jika tidak cemburu dan kecil hati bukan kekasih hati namanya..namun semua itu adalah satu pembelajaran dlm kami meniti titian hajat kami unt terus hidup bersama membina istana bahagia sebagai lambang kasih berpanjangan...
Luahan ini unt yang tersayang dgn ucapan SELAMAT ULANG TAHUN SAYANG!!!
Tahun ini saya sediakan sendiri kek unt hari lahir suami..KEK BALDU MERAH cubaan pertamaku..
Kebetulan pula suami saya dan saya sendiri memang sukakan warna merah..
Saya sudah plan awal unt hasilkan kek ini sebab rasanya sedap kena dgn selera suami saya..
Saya cari resepi kek ini dan jumpa resepi yang saya berkenan di dan saya simpan untuk cuba resepi ni.



Ini kek yang pertama saiz 8 inci



Tengok tu..jersi2 bola dan baju2 suami saya kebanyakkan warna nya merah2 belaka..

RESEPI KEK BALDU MERAH
HASIL DARI DAPURKU SERI SEROJA

Sebelum tu sediakan BUTTERMILK
120g susu cair
2 sudu pewarna merah
1/2 sudu besar cuka makan
cara : campurkan susu cair dan cuka, kacau dan masukkan pewarna makanan dan kacau.

Bahan2 
125g tepung gandum
1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh serbuk koko
kekacang seperti walnut, badam cincang @ buah-an2 kering
 cara : ayak kesemua bahan dan gaulkan kekacang seperti walnut kedalam tepung tadi...

 60g mentega
75g gula halus
1 biji telur
sedikit perasa vailla
cara : 1. mixer semua bahan kemudian baru masukkan telur. mixer/pukul hingga kembang.
2. masukkan bahan tepung yg diayak berselang seli dengan buttermilk sehingga habis kedalam bancuhan mentega tadi.
 3. dalam bekas kecil yg lain masukkan 1/2 sudu teh baking powder dan campurkan dengan 1/2 sudu teh cuka. kacau sehingga buihnya habis dan masukkan kedalam adunan tadi.

masukkan adunan dlm loyang kecil, bakar pada suhu 170c mengikut suhu oven masing2 selama 20 minit sehingga masak.

CREAM CHEESE
125g keju
50g mentega
40g gula ising
cara : mixer/pukul sampai kembang





Ini kek yang kedua saiznya 6 inci


Cubalah resepi ini..memang menjadi..saya buat kek ini dalam dua saiz..Emm..dua-dua pun licin..hihi..
Ok lah..saya berundur dulu ye..Salam ukhwah unt semua ..jumpa lagi di lain catatan...

Tiada ulasan: